Kiemelt
Kultúra/Oktatás

Budapesti Német Iskola Bővítése

Tervezés éve
2015-2016
Bruttó szintterület
7 100 m²
Vezető tervező
Hartvig Lajos DLA, Matus István (Pályázat)
Építész tanácsadó
Scheffler + Partner Architekten BDA
Projektvezető tervező
Nagypál Viktor
Tervezők
Annus Zsuzsa Bárdi Emese Batári Bernadett Csiha András Éles Péter Ferencz Tamás Guld Beatrix Kádár Gergő Kósa Luca Kornélia Mohammad Reza Ganjali Novotny Nóra Sánta Bendegúz Szabó Péter Zajacz Judit
Építtető
Deutsche Schule Budapest Alapítvány
Építész tanácsadó
Scheffler + Partner Architekten BDA

A jelenleg sikeresen működő Budapesti Német Iskola épületegyüttesét, melyet irodánk tervezett, 2001-ben adták át. Az intézmény üzemeltetője, a Budapesti Német Iskola Alapítvány 2015-ben meghívásos versenyt hirdetett az általános iskolai és gimnáziumi férőhelyek szükségessé vált bővítésére, melyet a teljes iskolai közösség véleményezése és a zsűri döntése alapján szintén irodánk nyert meg.

A telek topográfiailag különleges és rendkívül sűrű faállománnyal rendelkezik. A meglévő főépület körszelet formában a telek meredek széléhez rendezett és folyamatosan követi a szintvonalakat. A völgy oldalán üvegezett, különféle szélességű iskola „utca” az épületegyüttes minden részét egybefogja, és kilátást biztosít a városra. A nagy tömegű épületrészek, mint a tornacsarnok és a színházterem a tereplépcsőbe kerültek, ezáltal látványuk és helyzetük jól illeszkedik a hegyoldalba. A kívánt szabad területek szorosan az iskolaépület köré rendeződnek. A telken álló, múlt század fordulóján épült Vadászház jelenleg az általános iskola 4 osztályának ad helyet – ez az épület helyi védettséget élvez.

A bővítés tervezési koncepciójának alapvetése, hogy a létesítmény a bővítést követően is egységes kompozíciót alkosson, kifejezve az iskola szervezeti, intézményi és gondolati egységét. Az új épületrészek a meglévő tömeg folytatásaként szerves funkcionális kapcsolatokkal fűzik össze a jelenleg különálló egységeket, megteremtve az infrastruktúrák közös használatának lehetőségét.

Mindemellett anyaghasználatukban, részletképzésükben finom utalásokkal válnak el a régitől, egyértelműen jelezve a folyamat időbeliségét. Belső világában korszerűbb, játékosabb megoldásokat alkalmazva igyekszik reflektálni az adott korosztály sajátos igényeire.

A terep sajátosságait és a meglévő épület adottságait kihasználva az osztálytermek szintjén fogja össze a gimnázium és az általános iskola tereit az a dinamikus és mégis ölelően barátságos folyosó, melyen a diákok a kisiskolás kortól az érettségiig juthatnak el, az időbeli haladást térbeli allegóriaként értelmezve.

Az általános iskolai osztályok épületrésze a meglévő gimnázium és a Vadászház közé ékelődik, egyszerre biztosítva a dinamikus átjárást, és az elkülönülést a kisiskolás kort jellemző védettség igényét szem előtt tartva. Az étkező pozicionálásával újjászerveződik az udvar élete az általános iskolából közvetlenül a lépcsőházon keresztül könnyen elérhető, és a meglévő épületrészek irányából attól függetlenül, kívülről is megközelíthető. Az udvar szintjéhez terasszal is kapcsolódó kávézó-étterem az étkeztetésen túl, különféle rendezvények befogadó terévé válhat.

A későbbi ütem részeként épülő új gimnáziumi osztálytermek az iskolaépülethez annak keleti, háromszintes végén épülnek hozzá. Az eredeti épület szerkesztési elveit követve az új 22×44 m-es, megosztható tornaterem is a tereplépcsőbe illeszkedik – egyensúlyt tartva a megjelenő tömegek arányában, zöldtető kialakításával a meglévő, sík tereprészt is tágítva. Terepszint alatt a meglévő tornateremmel és az új szárnnyal is összeköttetésben van, biztosítva az átjárhatóságot és a többirányú megközelítést.

Az elsőként megépülő általános iskolai szárny és a parkoló bővítése várhatóan 2017 őszére készül el. Irodánk a Budapesti Német Iskolával szoros együttműködésben dolgozik azon, hogy a koncepció a bővítés mindkét ütemében maradéktalanul megvalósulhasson.

Galéria