Kiemelt
Kultúra/Oktatás

Budapesti Német Iskola

Tervezés éve
1997
Bruttó szintterület
7 900 m2
Vezető tervezők
Hartvig Lajos DLA, Matus István
Építész tervezők
Scheffler Warschauer & Partner Építész iroda
Építtető
Német Szövetségi Köztársaság

1. tervezési alapelv:

Környezetbe illesztés: a nem mindennapi értékű telek, amelyre a Német Iskola épült, a XII. kerületben, a Svábhegy keleti lejtőjén fekszik, területe 36.334 m², gyakorlatilag egy erdő értékes faállománnyal, mely részben a századforduló idején telepített park maradványa. Délnyugatról Északkelet felé haladva a telek kezdetben enyhébben, majd egyre meredekebben lejt. A Kútvölgyi úttól a szintkülönbség 51m, a Balti feletti magasságban mérve, 247 –298 m –ig változik. Az épülettömeg körszegmensként a telek kevésbé lejtős felső részén, annak meredek széléhez rendezett. A szegmens ívének geometriáját a szintvonalak dominálják, a tervezői szándék szerint az épület elhelyezése a lejtőn finom plasztikai sebészeti beavatkozásként értelmezendő. A vadászháztól megtartott távolsága biztosítja annak önálló építészeti érvénysülését, jellegének megtartását, ugyanakkor a főépület ívének hangsúlyos zárásaként mégis egységes kompozíciót képez. A völgy oldalán üvegezett, változó szélességű folyosó, mint iskolautca szervezi az épület völgy felé eső oldalán a gimnázium forgalmát és gondoskodik kilátásról.

2. tervezési alapelv:

Világosság, transzparencia: részben a természet közelsége, részben az épület oktatási funkciója miatt adódik a nagyméretű üvegfelületek alkalmazása. A napfény, a világosság egyrészt fiziológiai-pszichológiai jelentőségű; a napsugarak, túl azon, hogy tiszta kontúrokkal láttatják velünk a valóságot, derűt, vidámságot hoznak életünkbe. Másrészt a világosság a tiszta logikájú, következetes gondolkodás szimbóluma a felvilágosodás óta; a világosság világos gondolatokhoz vezet. Az üvegezett felületek transzparenciája a környezettel történő vizuális kapcsolat, a páratlan kilátás élvezhetőségének biztosításán túl szintén szimbolikus jelentőségű; a nyitottság, tág horizontú gondolkodás, demokrácia jelképe.

3. tervezési alapelv:

Természetes anyagok használata: A környezet inspiráló hatására az épületben törekedtünk a természetes anyagok, mindenekelőtt a fa alkalmazására. Az üvegfalak tartószerkezete alumínium helyett fából készült, akárcsak a homlokzatburkolat, a tetőfödém, az osztálytermek padlója vagy az előcsarnok látható födémgerendái. A támfalak szintén a természetes anyaghasználat jegyében terméskőből, a közlekedők burkolata kőből készült.

2015-ben a Budapesti Német Iskola meghívásos versenyt hirdetett az iskolabővítés koncepciótervének elkészítésére, melyet irodánk nyert meg.

Kapcsolódó média:

Bővül a Német Iskola – A Bánáti és Hartvig Építész Iroda nyertes pályaműve – Építészfórum.hu

Galéria