Kiemelt
Területfejlesztés

A Nyugati pályaudvar rehabilitációja – pályázat

Tervezés éve
2022
Bruttó szintterület
35000 m2 pályaudvarbővítés
60000 m2 új épület
44 hektár városrendezési masterplan
Generáltervező
John McAslan + Partners
Építész-partner
Bánáti + Hartvig Építész Iroda
Vezető tervezők
Bánáti Béla és Hartvig Lajos
Projektvezető
Bánáti Bodó
Építész tervezők
Fényes Kitti, Márton Annamária, Peschka Krisztián, Baranyai István
Tájépítészet
GROSS MAX
Pályázat kiírója
Budapesti Fejlesztési Központ

Európai léptékben is jelentős és kiemelkedő nemzetközi pályázatot írtak ki 2021 végén a Nyugati pályaudvar és környéke átfogó megújítására és rehabilitációjára, melyhez a BH a John McAslan + Partners társaként csatlakozott. A közös alkotómunkában rengeteg iroda és szakmai tanácsadó vett részt: tájépítészek, városépítészek, közlekedési, vasúti, tartószerkezeti, fenntarthatósági, műemléki és üzleti szakértők. Ennek a multidiszciplináris tudásnak a koncepcióba formálása izgalmas kihívás volt az építésziroda számára.

A kiírás egyértelmű célokat tűzött ki: városi központ létrehozása, közlekedésfejlesztés, saját identitású új városrész létrehozása, multimodalitás erősítése és a terület revitalizálása. Tervünk ezeken felül központba helyezte az eredeti pályaudvar innovatív szellemiségének továbbvitelét, annak kulturális örökségét, a gyalogos átjárhatóságot, a természetes fény használatát és a zöld rekreációt. A város számára olyan inkluzív teret kívántunk létrehozni, amely közösségi „nappaliként” értelmezi újra az Eiffel csarnokot, és vonzó városrészt teremt a használaton kívüli vasúti sínek helyén.

Pályázatunk egy átfogó tájépítészeti koncepcióval fogta össze az új, közlekedés- és vasútközpontú identitással rendelkező városrész és a pályaudvar kapcsolatát, mely újjáépíti és erősíti a vágányok által elválasztott városrészek hiányzó szövetét és összefonja őket a jelképes szalagmotívumok alatt létrejövő új pályaudvar épületével.

Ezzel a város zöldhálózatába illeszkedő, azt bővítő új hálózati elemként a közlekedés fejlesztésével létrejövő multimodális csomópont új szintre tudja emelni a környék és a tágabb értelemben vett város életszínvonalát, innovatív szerkezeti és fenntarthatósági megoldásaival mintaként szolgálhat az infrastruktúrafejlesztés további elemeihez, más megállók és csomópontok építészeti és társadalmi arculatához.

Galéria